CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 23, 2009

hidup cuma satu kali.DO NOT waste it

God created us (human being) of the best stature. God has perfected our soul and inspired it with conscience of what is wrong for it and what is right for it. The right direction is henceforth distinct from error. Then, we decide our state whether to believe or doubt, whether we want to be higher than angel or lower then cattle. And we are not forsaken without guide. Allah wronged us not, but we did wrong ourselves.


Allah has raised in every nation a messenger proclaiming: Serve Allah and shun false humanity-created God(s) and Prophet Muhammad is the Seal of the Prophets and he was sent to be a bringer of good tidings and a informer unto all mankind.


However, with all these so-called gifts and warnings, sometimes we still slip from the right pathway and follow iblis will. For that, God give us a chance to repent (taubat) and He is The Merciful One.


Taubat is not just asking forgiveness by tongue without following by heart. Has similarity with Iman (faith), taubat is felt by heart, expressed by tongue (asking forgiveness from God and from people whom we have wronged), and practiced by deed.


Allah's forgiveness is not a reason that justifies us when we want to do sin. Past is something that we can’t change and future is the time we have never know what it is gonna be. What we have is this moment (now), the time when we can choose what we want to do.


Someone, who does sin with knowledge that God is Merciful and think that he can postpone his repentance later, he is the one who forget that he never knows the future and he never knows when Death Angel (izrail) will come to end his life on behalf of Allah’s will.


Let’s us go back to Him, lower ourselves in front of Him, asking for His Mercy. Lets accept Allah's invitation to repentance before it becomes too late for us.


Sunday, October 4, 2009

tawan hati wanita.

Tidak dapat dinafikan bahawa hidup wanita dipengaruhi dan dikuasai oleh perasaannya. Ini kerana wanita kaya dengan perasaannya. Sembilan persepuluh daripada wanita adalah perasaannya (nafsu). Hanya satu persepuluh adalah pertimbangan akalnya. Justeru itu, untuk menghadapi dan memimpin mereka agar tunduk kepada Allah SWT, maka kaum lelaki hendaklah memainkan peranan penting dalam memahami dan mengawal perasaan mereka.


Dalam memimpin kaum wanita, kaum lelaki hendaklah cekap menggunakan daya fikir untuk mengolah bahasa dengan lidah yang petah supaya tercetus apa sahaja perasaan yang dikehendaki dalam hati perempuan.


Lelaki hendaklah merancang untuk mengubah dan mewujudkan setiap rasa yang dikehendaki dalam dada wanita yang bergelar anak, isteri atau ibu. Untuk itu seharusnya, kaum lelaki perlu tahu dan harus mempunyai daya kekuatan (akal) yang tinggi supaya dapat merancang apa yang diingini pada diri setiap wanita sebelum memiliki mereka.


Disinilah antara kejayaan para Rasul, Nabi dan wali Allah swt dalam memimpin umat manusia. Mereka dapat menjinakkan hati manusia dengan cara menawan perasaan mereka hingga menjadi umat yang patuh dan taat kepada Allah swt.


"PIMPINLAH KAMI DENGAN KASIH SAYANG"


Jangan katakan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala- galanya (harta). Apalagi yang dimahukan bila disyurga, semuanya ada (harta), namun Nabi Adam a.s. tetap merindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus, tidak mungkin mampu hendak meluruskan mereka.


Tidak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah, kerana mereka diciptakan juga dari bahagian tubuh lelaki. Didiklah mereka dengan panduan dariNya.


JANGAN CUBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA, KELAK MEREKA AKAN SEMAKIN LIAR, JANGAN HIBURKAN MEREKA DENGAN KECANTIKAN, KELAK MEREKA AKAN SEMAKIN MENDERITA.


Apa yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah. Oleh itu, kenalkan mereka kepada yang kekal (Allah), kerana disitulah terdapat kuncinya (kesempurnaan hidup).


AKAL SENIPIS RAMBUT HENDAKLAH DITEBALKAN DENGAN ILMU, HATI SERAPUH KACA PERLU DIKUATKAN DENGAN IMAN, PERASAAN SELEMBUT SUTERA HARUS DIHIASI DENGAN AKHLAK .


Suburkanlah kebaikan kerana dari situlah nanti mereka akan nampak penilaian dan keadilan Tuhan. Bisiklah ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan adalah kelemahan semata-mata. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya itulah kasih sayang Allah, kerana rahim wanita yang lembut itulah yang akan mengandungkan lelaki-lelaki berwajah: negarawan, karyawan, jutawan, hartawan, dan wan-wan lain.


Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak mampu diluruskan, malah mereka pula lebih membengkokkan.


LEBIH BANYAK LELAKI YANG DIROSAKKAN OLEH PEREMPUAN DARIPADA PEREMPUAN YANG DIROSAKKAN OLEH LELAKI. SEBODOH-BODOH PEREMPUAN PUN BOLEH MENUNDUKKAN SEPANDAI-PANDAI LELAKI.


Inilah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja banyak boss telah kehilangan setiausaha, bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri. Bila wanita durhaka, dunia akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan sahaja, lelaki juga harus membina kepimpinan diri.


Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah pimpinlah diri sendiri dulu kepadaNya, jinakkan diri dengan Allah, nescaya jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan anda.


JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEMURNI SITI FATIMAH BINTI MUHAMMAD, KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEHEBAT SAIDINA ALI BIN ABU TALIB.

Thursday, October 1, 2009

jendela hati


Aku ingin hidup secerah mentari pagi
Yang menyinar di kamar hatiku
Aku ingin seriang kicauan burung
Yang terdengar di jendela kehidupan

Aku ingin segala-galanya damai
Penuh mesra membuah ceria
Aku ingin menghapus duka dan lara
Mengubat rindu di dalam dada

Sedamai pantai yang memutih
Sebersih titisan embunan pagi
Dan ukhuwah ini pasti berputik
Menghiasi taman kasih yang harmoni

Seharum kasturi
Seindah pelangi
Segalanya bermula di sini


manusia, ingatlah bahawa setiap kegembiraan kita, pasti akan ada juga kesedihan yang terselit dalam kehidupan ini. ia adalah fitrah. oleh itu, bersedialah untuk menghadapi keduanya. kegembiraan juga adalah ujian dariNya. maafkan diri ini kerana dikala kegembiraannya datang, dia tidak langsung bersedia untuk menghadapi kesedihan yang mendatang. bagaimana? diri ini perlukan sokongan. dariNya dan juga dari hambaNya.