CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 29, 2009

Dia bersamaku, Dia melihatku. Dia menyaksikanku.

salam.


ahlan,
dia bersamaku dia melihatku dia menyaksikanku. cantik and sungguh jiwang ayat ni. mula-mula aku dgr pun aku agak geli untuk menyebutnya (konon-kononnya tak jiwang lah, padahal dgr lagu meleleh jugak,poda ahh ali).

okehh berbalik kepada ayat tadi tu. mula-mula dgr aku geli,tapi setelah mengkaji, buat research smpai tak tido mlm, sampai dah siap pun satu tesis pasal benda ni je,then baru aku realised yg ayat ni membawa maksud yg mendalam kepada jasad atau sesuatu. ok,aku klasifikasikan kpd beberapa benda atau sesuatu itu satu-satu dibawah. korang pilih la nak pegang kpd yg mana satu (byk lak aku sebut word 'satu')

satu (sebut lagi):
dia = ibu bapa.
yang ni kita dgr rasa sejuk je hati. ibu bapa bersamaku, ibu bapa melihatku, ibu bapa menyaksikanku. pergh, rasa cam anak soleh@solehah kan. bagus la kalau korang interpreting cenggitu kan, sebab jika kita sentiasa meletakkan ibu bapa sebagai yg pertama, yakni sebagai pemerhati kita, sebagai org yg sentiasa bersama kita dan sebagai org yg mnjadi saksi ke atas kita, kita secara tidak langsung akan sentiasa ingat kpd parents. so bila dah selalu ingat kat parents, kita akan rasa segan untuk nak buat benda2 yg lagha sbb kita dah set mind kita kalo mak abah kita tau apa yg kita buat tu, mesti dorg akan kecewa. sape yg nak kalo mak abah korg kecewa kat korg? sume org tak nak kan.

dua:
dia = adik@abg@kakak.
adik@abg@kakak bersamaku, adik@abg@kakak melihatku, adik@abg@kakak menyaksikanku. haa molek jugak kalo letak kumpulan ni digantikan dgn word dia tu. kalo aku yg selalu gaduh dgn adik2 aku ni, agak sesuai la untuk sentiasa ingat ayat cmni. bila aku slalu ingat ayat cmni, nnti tak de la nak panas baran dgn adik2 aku lagi. bila ingat ayat ni, aku akan rasa yg walaupun adik2 aku tak dgr arahan aku ke or melawan ke, aku akan rasa kurang marah (maybe sikit jela kot) sebab sape lagi yg nak melawan ckp aku selain adik2 aku? walaupun dorg slalu melawan, dorg tetap akan bersama aku, menjadi teman aku, jadi rakan bual aku kat rumah.

tiga:
dia = kekasih hati.
haa yg ni part yg best sikit (sikit jela). kpd yg dah berumah tgga tu, mesti korg akan segan silu kalo suami@isteri korg tau keburukkan korg kan? so, ayat dia akan jadi cmni. kekasih bersamaku, kekasih melihatku, kekasih menyaksikanku. wahaha cam lirik lagu 90-an lak. bila dah segan kat suami@isteri, konon2 la kita berbuat baik dpn dia. walaupun hipokrit, tapi kita still dapat pahala sbb at least kita dah terhindar dari buat benda2 yg tak elok dpn mata dia (tapi aku sarankan buat la dgn ikhlas supaya pahala kita dapat tu lebih).


so kesimpulannya, korg pandai2 la pilih yg mana satu yg buleh disesuaikan dgn keadaan korg. kalo nak guna sume pun buleh,lagi afdal. tapi lebih elok jika kita gunakan dia tu digantikan dgn ALLAH. Allah bersama aku, Allah melihat aku, Allah menyaksikan aku. yg tu yg plg afdal dari seafdal-afdalnya. kalo kita sentiasa ingat Allah, kat mana pun kita, waktu bila pun, kita akan sentiasa aware dgn kelakuan kita sbb Dia yakni ALLAH melihat,bersama, dan manjadi saksi ke atas segala perlakuan yg kita buat. tapi research yg aku buat yg tiga benda kt atas tu kita kena letakkan juga sbb dgn cara itu la kita dpt ingat ibu bapa, siblings dan suami@isteri bila kita berjauhan dgn dorg. jazakallah khair.

0 comments: