CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 28, 2009

story time: introduction

28 May 2009, Manhattan, Bandar New York, Amerika.


“Ya Allah, kau selamatkanlah sahabatku, Ahmad Amin Abdul. Lindungilah dia dari segala petaka, sedarkanlah dia dari keadaan begini”, ucap hafiz berdoa kepada Allah supaya diselamatkan rakannya dari keadaan koma. Sedih, suram dan risau menyelubungi setiap rakan yang mengenali Amin. Dia yang mengambil jurusan perubatan di Columbia University, New York telah mengalami kecederaan yang agak serius akibat kemalangan jalan raya.


“*ting*”, lampu kecemasan yang telah bernyala selama beberapa jam sebelumnya telah padam menandakan operasi merawat kecederaan Amin telah tamat. Semua yang menunggu diluar kecemasan termasuk Puan Rohani serentak bangun dari kerusi menunggu dan terus ke hadapan pintu wad tersebut sambil menunggu doktor keluar.


he is still unconscious but his condition is stable now.”, komen doktor pakar hospital Lenox Hill, Doktor James Burton terhadap keadaan Amin sekarang. Riak wajah rakan-rakan seakan lega seketika apabila mengetahui keadaan Amin telah stabil walaupun masih lagi koma.


“but he may suffers. We don’t know when he can recover from coma, maybe it gonna takes longer than we might think. Even if he is able to regain consciousness, the possibility for him to lose his memory is quite high. He has a huge crack at his skull which can also lead to internal hemorrhage and it is very dangerous.”, sambung doktor James lagi tetapi kali ini dengan nada yang sedikit rendah dan satu-persatu sebutannya. Dari riak wajahnya,ternyata dia juga tidak dapat menahan kesedihan memikirkan apa yang akan ditempuhi Amin sebaik dia sedar nanti. Dari semua rakan, ada yang telah berlinangan air mata,ada yang masih menahan kesedihan, ada yang hanya menundukkan kepala memandang ke bawah, termasuk Puan Rohani selaku pegawai JPA, badan penaja pelajar-pelajar ke luar negara yang bertugas untuk menjaga dan mengawal keadaan pelajar Malaysia diseluruh kawasan New York. Dia hanya terkumat-kamit menyebut sesuatu, barangkali berdoa supaya Amin diselamatkan.

***

0 comments: