CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, September 10, 2009

aku nak berbuka dengan ketupat

Kejap je, dah nak masuk 10 hari terakhir aku berpuasa di perantauan (tak ponteng lagi nihh). Bermacam-macam cara berbuka aku dah try. Berbuka dengan epal dalam tram, dengan crispy kreme tepi kedai sportgirl, berbuka sambil berjalan dengan ricecracker pun sudah.hehe. Semua tu kat Malaysia aku blum pernah try lagi, sebab kat Malaysia aku jarang keluar rumah time maghrib, so takde la nak berbuka kat memane if tersangkut kat traffic.


Bila sebut pasal cara berbuka puasa ni, aku teringat dulu2 time berpuasa sewaktu aku bersekolah rendah. Rasanya time tu aku darjah 6 kot. Time tu Aiman adik aku umur 2 tahun. Asma and Hanif lak masing2 darjah 4 and 1. Masa tu ade la satu hari puasa tu, aku dah tak ingat hari berpuasa yg keberapa. Waktu tu jam dah pkul 7 lebih dah, lagi 10 minit je lagi nak berbuka.


Time waktu nak berbuka tu aku still tidur lagi, aku tidur sebelah Aiman. Mulanya aku nak tidurkan Aiman je tapi last2 dengan aku skali tidur. Biasalah, time puasa mmg sedap kalau tidur. Time tu lak Aiman tidur berbaju je, berseluar tidak. Satu perkara biasa la kalau budak2 kecik tidur tak pakai baju ke seluar ke, Malaysia kan panas. TAPI AKU BERPAKAIAN LENGKAP. Diulang, AKU BERPAKAIAN LENGKAP MENUTUP AURAT.


Berbalik kepada time 10 minit nak berbuka tu. Tinggal lagi 10 minit nak berbuka tu, mak aku mula la bising suh siap sedia, dia pun suruh la Asma kejutkan aku sebab waktu berbuka dah dekat. Mak cakap, “kak, pi gerak abang hang bangun nuh! Dah nak masuk magrib dah nii. Haihh orang suh dodoi adik dgn dia2 skali hanguih (maksudnye tertidur skali la tu)”. Kalau ikut kebiasaannye panjang lagi mak aku mengomel, tapi disebabkan aku tidur so aku tak tau la dia mengomel ape lgi. Yang aku tulis tu benda wajib yg dia akan mengomel kalau aku tidur skali bila disuruh dodoikan adik.


Then adik aku ni (Asma) pun masuk la bilik nak kejutkan aku berbuka. Bila dah kejutkan aku, dia tgk pula kat Aiman yg sedang nyenyak tidur tu. Aku tak tau la ape la yg dia dengki sgt kat budak kecik tu tapi apa yg aku nmpak time tu, wajah Asma penuh diselubungi kejahatan yg melampau (pergh lebih2 lak aku) dan mula mendekatkan dirinya kat Aiman. Lepas tu, dia mula la mengusik-usik(kaco) Aiman yg tgh khusyuk lena separa bogel itu. Sedang asyik Asma kaco tu, tiba2, “sshhh!!”


Haa tu la, betul la cakap org tua-tua, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas pun jahat le jgk. Aiman yg sedang tidur lena separa bogel dan separa sedar tu tiba2 memacu ‘pistolnya’ lalu menembak keluar sejenis cecair yg dikenali sebagai ‘peluru maut’ tepat masuk ke dalam mulut Asma (yeahh jackpot disitu). Kalau anda nak tau cmne rasanya air kencing budak kecik berumur 2 tahun, anda tanya la Asma, dia dah pun merasanya.hehehehe. (Aiman bukan sengaja ‘tertembak’ tauu, ini kes yg TIDAK SENGAJA PUNYA).


Yang bestnye lagi, time cecair kekuningan tu masuk je mulut Asma, time tu la aku terdengar azan kat tv.


Pergh, cara berbuka puasa yang begitu unik sekali. Harap2 aku takde la merasa berbuka puasa cmtu diperantauan ini (mmg tak nak pun).

4 comments:

MadNip said...

haaa...aku ingt lg cter ni..hahahahahahaa

ali said...

jgn crita kat kak wehh.mampoih aku kena nnti.hehehehehe

'atikah rahman said...

hehehe..lawak la..tp xpe,puasa x batal.syabas!;)

Anonymous said...

hehe