CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 13, 2009

kembali

aku baru je dapat tahu berita kematian ayah rakanku sebentar tadi. inna lillah wa inna 'ilayhi raji'un. semoga roh ayahnya ditempatkan dikalangan golongan yang beriman kpdNya.


tiba-tiba hati aku rasa sebak, mengenangkan orang2 yang kukenali telah pergi,pergi yang tentunya tidak akan kembali ke dunia yg fana dan sementara ini lagi.


Sudahpun termaktub dalam Al-Qur’an yang menegaskan bahawa seluruh manusia, bahkan seluruh makhluk hidup, akan mengalami kematian. Tidak seorang pun yang akan hidup kekal di dunia ini. Allah SWT berfirman yang bermaksud,


“Semua yang ada di muka bumi ini akan fana.” (Ar-Rahman: 36)


“Setiap yang bernyawa itu pasti akan mengalami kematian.”(Ali ‘Imran: 185)


“Sesungguhnya engkau (wahai Rasul) akan mati. Dan sesungguhnya mereka pun akan mati.” (Az-Zumar: 30)


“Dan kami tidak menjadikan orang-orang yang sebelum kamu itu hidup kekal. Apakah jika kamu mati mereka itu hidup kekal?” (Al-Anbiya’: 34)


Terdetik hati kecilku akan saat tibanya kematian. Bagaimana keadaan aku ketika malaikat izrail datang ingin mencabut nyawaku nanti? Apakah waktu itu aku sudah bersedia (amalan) untuk berpisah roh dan jasad? Adakah sudah cukup ibadahku untuk aku membawanya bertemu dengan Allah nanti? Paling penting, adakah manusia sudahpun redha kepadaku disaat ajal memanggilku nanti?


Aku akui, kematian adalah sesuatu yang menakutkan. Aku tidak tahu sama ada manusia perlu takut akan mati ataupun tidak, tapi bagiku, aku betul2 takut kerana aku tahu amalanku, ibadahku, pahalaku masih belum cukup untuk berhadapan dengan Allah dihari perhitungan kelak.


Ya Allah, matikanlah aku dengan keadaan yang diredhai.


Aku perlu lebih tingkatkan ibadahku supaya aku bersedia apabila hari ajalku datang nanti.


Ali Imran : 53,

“ Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada yang telah Engkau turunkan dan telah kami ikuti Rasul, kerana itu masukkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang menjadi saksi (tentang keesaan Allah).


0 comments: